Кино

An open letter to Carlo Chatrian and Mariette Rissenbeek from accredited Russian members of the Berlinale press

On DAU.Natasha

We are writing to you to register our deep concern about the ethics of including DAU. Natasha in the main competition of the Berlinale. The circumstances of the film’s creation have been extensively covered in both domestic and foreign media, and made clearer still during a recent Berlinale Talents Q&A with the authors. Having watched only a part of the vast DAU project, we are obligated to reserve our judgment of the project as a whole — but we are within our rights to discuss DAU. Natasha, which is competing as an individual title.

Our primary aim in starting this discussion is to resolve the following three questions raised by the film’s inclusion:

At the time when Harvey Weinstein is found guilty of sex crimes, in an era marked by the struggle against the culture of violence and abuse in the film industry, does the Berlinale see any ethical issues in screening a film that (by its own authors’ stark admission) contains scenes of real psychological and physical violence against non-professional actors, as well as unsimulated sex between people under the influence of alcohol?

In the festival directors’ opinion, would such a film be possible to exhibit if it were created in the so-called First World — for instance, Germany, France, the United Kingdom, or the U.S. — and used on-screen talent from these countries?

And finally, does your admission of this film into the main competition mean that the Berlinale supports and encourages mistreatment of talent in the name of art? What artistic goals, in your opinion, were met by the authors’ methods that could not be met in a respectful and non-abusive environment?

Tatiana Shorokhova

Marina Latysheva

Ksenia Reutova

Tamara Khodova

Dmitry Barchenkov

Открытое письмо Карло Шатриану и Мариетте Риссенбеек от российских журналистов, аккредитованных на Берлинском кинофестивале

Наше письмо касается проекта «ДАУ», часть которого под названием «ДАУ. Наташа» вошла в основной конкурс Берлинского кинофестиваля. Об обстоятельствах реализации проекта, было многое написано как в российской, так и мировой прессе. Посмотрев часть проекта, мы, безусловно, не можем судить о всем проекте, но можем говорить об этичности включения картины «ДАУ. Наташа» в конкурсную программу Берлинале.

Почему в дни приговора Харви Вайнштейну, в эпоху борьбы с культурой насилия и злоупотреблениями властью в киноиндустрии, Берлинский фестиваль не видит этической проблемы во включении в основной конкурс фильма, содержащего сцены несимулированного психологического и физического насилия с участием непрофессиональной актрисы, а также сцены секса людей, находящихся в состоянии алкогольного опьянения? 

Насколько, по мнению руководства фестиваля, подобный «ДАУ» проект, возможен на территориях стран первого мира — например, в Германии, Великобритании, Франции или США? 

Значит ли это, что фестиваль поддерживает ситуации, в рамках которых участникам съемок было дозволено злоупотреблять властью? Какие художественные задачи, по мнению дирекции фестиваля, решены этими приемами? 

Татьяна Шорохова

Марина Латышева

Ксения Реутова

Дмитрий Барченков 

Тамара Ходова

%d такие блоггеры, как: